FÄRDIGT MATERIAL 

Statiska bilder 
Annonser som produceras som statiska bilder ska levereras i filformaten JPG eller PNG med en filstorlek som överensstämmer med det aktuella formatets maxvikt och dimensioner. Se resp. produkt här i Ocast för spec kring maxvikt och dimensioner.

Statiska bilder producerade för mobiltelefoner (320 pixlar i bredd) ska levereras i dubbel upplösning för att möjliggöra skarpare annonser i mobila enheter.

Helsidor
Det är viktigt att tänka på att botten kan kapas beroende på besökarens skärmratio. Därför ska inga logotyper, texter eller annan viktig information ligga i de nedersta delarna av annonsen. Därför är det viktigt att tänka på att 50 px från botten på mobil samt 150 px från botten på desktop kan komma att kapas bort.
Upp i högre hörnet kommer en knapp för att stänga annonsen, tänk därför på att även här inte placera viktigt information, 80 px från toppen.

Animerade bilder
Då en enstaka bildfil ska användas för animerat innehåll ska denna levereras i formatet GIF med en filstorlek som överensstämmer med det aktuella formatets maxvikt och dimensioner. Se resp. produkt här i Ocast för spec kring maxvikt och dimensioner. 

Videoannonser 
Videofiler ska levereras till oss i filformatet MP4 och ha en maxvikt om max 4 mb. 

Om videofilen innehåller ljud kommer detta att vara avstängt vid sidladdning och kan sättas på vid användarinteraktion. Skulle ljudet inte vara nödvändigt för annonsen är det en bra idé att helt ta bort detta ur filen för att spara på filstorleken. 

Filen ska också överensstämma med det aktuella formatets dimensioner. Se resp. produkt här i Ocast för spec kring maxvikt och dimensioner. 

HTML5-annonser
Nedan följer instruktioner för produktion av HTML5-baserade annonser som ska användas för annonsering på våra siter. Material som inte lever upp till nedanstående specifikation kommer dessvärre inte godkännas. Vår adserver (Adnuntius) hantererar HTML5-annonser producerade enligt Googles riktlinjer för GAM. 

Annonsen kommer att levereras i en iframe som använder sig av postMessage() för att kommunicera med siten. Detta innebär i korthet att den levererade annonsen endast existerar inom sin iframe och har inte tillgång till någon information utanför.
 

  • Materialet ska levereras packat i en ZIP-fil. 
  • Filstorleken för annonsen mäts i webbläsaren och inkluderar externa referenser så som externa script, typsnitt, mätverktyg och bilder. 
  • Den iframe som annonsen visas i kommer att ha formatets dimensioner. Se därför till att fylla 100% av utrymmet. 
  • Materialet får på inget sätt försöka bryta sig ur sin iframe. 
  • Alla referenser till resurser i materialet ska använda relativa sökvägar. 
  • Alla referenser till externa resurser ska vara absoluta och endast anropas över SSL. 
  • Annonsen får inte ta för lång tid (>1s) innan den är synlig. 
  • Undvik överdriven DOM-manipulering med JavaScript. 
  • Video större än 150kb får endast laddas in efter användarinteraktion. 
  • Video under 150kb får autostarta, dock utan ljud. Ljud kan startas vid användarinteraktion. 
  • Material inladdat efter användarinteraktion räknas inte till annonsens totalvikt. 
  • Filstrukturen ska vara platt, inga undermappar. 
  • Materialet ska endast innehålla en HTML-fil. 
  • JavaScript i materialet ska stödjas av samtliga moderna webbläsare. (IE11+) 
  • Ingenting får loggas i webbläsar-konsolen. 
  • Det får inte gå att scrolla i annonsen, då detta förhindrar scroll på site (scrolljacking)